Voor het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport maakte we de nieuwste campagne voor NIX18. Een initiatief dat al 10 jaar bestaat. Toch onderschatten ouders nog hoeveel invloed ze hebben op hun kinderen. Met name als het gaat om het voorkomen dat ze alcohol drinken.
In de campagne wijzen we ouders erop dat ze wel echt impact hebben op wat hun kind doet. Er zijn namelijk ontzettend veel dingen die ouders aan hun kinderen leren. Zelfs als deze al wat ouder zijn. Eten, tandenpoetsen, fietsen, en verder NIX… Want ook NIX18 hoort erbij (injunctieve norm ).
Via televisie, online video en radio nemen we ouders mee in de herkenbare leermomenten die ook zij met hun kind hebben meegemaakt. En zorgen we voor extra aandacht voor de boodschap met een onverwachte twist (disrupt-then-reframe ).
Niet alleen de ouder komt in de campagne aan het woord. De dochter is het bewijs dat je als ouder uitspreken over NIX18 ook écht effect heeft op het gedrag van kinderen. Minderjarigen beginnen namelijk minder snel met drinken wanneer ze weten dat hun ouders alcohol onder de 18 jaar niet oké vinden.
Maar ook het gedrag van ouders thuis speelt een belangrijke rol. Wanneer je met je kind afspreekt dat die geen alcohol drinkt onder de 18, heb je als ouder hier ook een verantwoordelijkheid om geen alcohol te geven. Ook al is het soms heel verleidelijk om met een feestje toch een biertje toe te staan. Daarom laten we in een tag-on het goede voorbeeld zien.
Om de campagne kracht bij te zetten en ouders te laten zien dat ze niet alleen zijn, hebben we een aantal bekende ouders ingeschakeld. Bridget Maasland, Kluun, Teun van de Keuken en andere ouders bespreken NIX18 in hun podcasts en op hun socials. Ze delen hun ervaringen en verwijzen ouders door naar de NIX18 website voor meer tips.